söndag 25 januari 2009

Nytt Eller Gammalt, Gammalt Eller Nytt

Idag spelas VM-finalen mellan Sverige - Ryssland i bandy. Jag hade planer på att vara på plats i Västerås där matchen går, men det blev inte så, och med tanke på ovädret som råder ute är jag ganska glad att jag inte bokade biljett till matchen... I alla fall har jag sett en del matcher på tv under gruppspelet och semifinalerna förvånats varje gång Chris Härenstam och hans bisittare benämner hörnruset med "det gamla ruset" och det "nya ruset"... På hörnslag ställer ju försvarande laget alla spelare på mållinjen, och när jag spelade bandy ställde vi oftast tre spelare på vardera sida om målvakten, två utanför ena stolpen som rusade mot skytten, och så hade vi två, ibland en, utanför andra stolpen som också rusade men släpade lite efter... Det är den varianten dom kallar för nya ruset. Det gamla, som kommentatorerna kallar det, ruset då rusar alla spelare mot dom tänkta skyttarna i hopp om att bli träffad av bollen...

Jag kommer ihåg att vi testade det "gamla" ruset en gång, liksom bara för att vara roliga, vi skulle se hur domarna och motståndarna reagerade, till saken hör att vi låg under rätt rejält i slutet av matchen, och jag tror ingen hade testat det där förut. Så när vi spelade var det nya ruset det som alltid användes, och när vi testade det gamla ruset så var det första gången någon sett nåt liknande... Så för mig är det "gamla" ruset det nya, och det "nya" det man körde med jämt förut... Så jag tror att vi uppfann det "gamla" ruset utan att vi visste om det :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hade svårt att hänga mede i dina nya och gamla förklaringar men jag håller med för vi rusade ju med alla borta mot Linghed va? Sen rusade väl målvakten själv också. Vi gjorde allt den matchen, svenskt rekord i utvisningsminuter med va? Och så rutan som undertecknads hand åkte igenom redan innan matchen...