måndag 5 januari 2009

Konstruktiv Kritik...

Jag hänger på Fotosidan.se ibland, kikar på bilder, ger någon kommentar på nån bild jag tycker är bra av alla tusentals som laddas upp där. Jag lägger själv upp bilder där för att kanske få någon kommentar om vad som är bra eller dåligt, fast det var längesedan nu. Igår under min hostattack satt jag och kollade lite bilder, man bläddrar igenom sida efter sida med tumnaglar, öppnar någon som ser intressant ut. Jag hittade en på ett lodjur som låg utsträckt på en snöig sten och kikade på fotografen. En helt okey bild med ett fint djur på. Bilden hade några kommentarer, men det var en som jag retade upp mig på. Riktigt ordentligt...

"Är bilden tagen i frihet är det en otroligt bra bild, men är det i en djurpark är det bara en bra bild"

Nåt sånt hade B-O skrivit... Jag bläddrade vidare bland bilderna men blev mer och mer irriterad på den där kommentaren. Vad gör bilden sämre ifall den är tagen i en djurpark? Tekniskt? Kompositionsmässigt? Från att vara otroligt bra om den är tagen i skogen, till att bli bara bra om den är tagen i djurpark... Jag fattar det inte... Så jag bläddrade tillbaka till bilden i vredesmod och skrev in en kommentar, riktad till B-O, men jag klickade aldrig på skicka. Skulle jag gjort det så hade ju inte jag heller lämnat någon konstruktiv kritik på bilden, som det är meningen att man skall göra, då hade jag varit lika korkad som B-O..

B-O: Finns du på riktigt så var det där en otroligt korkad kommentar, men är du animerad så var den bara korkad...

Så hade jag skrivit och var på väg att klicka på skicka, men jag ångrade mig. Men nu fick jag utlopp för mina känslor här i alla fall... Tänk vad en kommentar kan göra...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hhahah du måste ju bara sända den där dråpliga kommentaren, go Peter!!!!

Tvärslå sa...

Kan det inte vara så att han menade att det var jäkligt bra att ha kommit ett lodjur såpass nära, om det nu var ett fritt djur,för att få till en sån bild ?
Lodjur är ju rätt kända för att vara rejält skygga ...bara en tanke...