onsdag 10 december 2008

Jag Mötte Lassie Igår Kväll

Nä inte riktigt, det var en varg. Jag kom gående hem från fabriken och när jag var nästan hemma, bara en gata nedanför så svängde jag runt en krök och gick ner mot garagen, ja ni som är hemma här i byn vet vart det är, för att sedan ta vägen genom skogen upp till min gata. Det står ett djur där under sista gatlyktan, innan allt blir svart och min första tanke var; Fan är det en varg..? Sen tänkte jag att det kan det inte vara, inte här. Så jag gick mot djuret och kikade efter någon människa som kunde tänkas vara husse eller matte till den där hunden, men jag såg inte ett liv, det var bara jag och... vargen. Den gick och nosade i snödrivan bredvid vägen, tog ingen större notis om mig, jag fortsatte att kika efter någon människa, men fortfarande inget liv. Vi möttes på två meters avstånd och den kikade på mig lite slött, och jag kikade tillbaka och såg att den inte hade någon halsband, sen tänkte jag inte mer på den förrän jag och en arbetskompis tog sällis på vägen hem idag, och han berättade att hans sambo sett en varg igår när hon åkte ner till fabriken och hämtade honom, i tiotiden, strax efter det att jag mött den.

Den hade stått hundra meter längre upp på vägen. När dom kom hem gick dom ut med hunden och träffade på en gubbe som också sa att det var en varg, en tanig en som var utstött ur flocken, och spåren gick inte att ta miste på sa han. Dessutom var jobbarkompisens hund rädd för spåren, den ville absolut inte nosa i dom...

Hade jag trott på första tanken, den att det var en varg hade jag naturligtvis tagit en omväg hem, inte gått mot den, men den var ju liksom inte heller rädd så vad skulle man tro..? Så nu har man alltså sett en varg "på riktigt"..

2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Låt inte vargskräcken slå knockout på dej nu när du redan varit så nära o sett att den inte var farlig.
Synd bara att den verkade utstött och ensam och nära befolkning, nu blir den väl dräpt snart :(
Btw jag tittade på en spikmatta i en hälsobutik idag, blev sugen på att köpa en men det va för mycket pengar att lägga på sej själv bara sådär.Men lockande.

Anonym sa...

Lyllos.. jag vill oxå se en varg.. du skulle ha knäppt kort med mobilen