lördag 2 januari 2010

Var É Vargen



Idag har masslakten på en del av sveriges vargar börjat, och av kvoten jägarna fick skjuta av är det bara några fåtal kvar. Officiellt. I verkligheten har det säkerts skjutits långt över det antal man fick. 12000 jägare har anmält sig till jakten, 12000 mördarkåta jägare som springer runt i skogarna och vill slakta varg. Jag har inte kunnat undgå att följa den vargdebatt som vecka efter vecka varit i en tidning vi får i postlådan, en debatt mellan en varghatare och en som vill låta dom leva. Dom har visat varandra statistik på olika saker den ena har sagt att den andra har fel osv, osv... Jag står helt klart på den sida som vill ha vargen kvar, men jägarna tycker sååå synd om sig själva, och dom törs inte ens gå ut i skogen, för bakom varje träd lurar en varg som vill slita deras stackars hund i stycken...

Skjut vargarna som närmar sig, och är i samhället, dom andra kan man låta vara. Under hela mitt liv har jag sett en enda varg, och det var för drygt ett år sedan när jag var på väg hem från jobbet. Det var en mäktig syn. Men den var nog inte riktigt kry och på helt fel ställe, såna tycker jag alltså man kan avliva, men inte dom andra dock...

1 kommentar:

Björn sa...

Håller helt med och jag ser med spänning fram emot vad EU-anmälan kan göra. Jag hoppas att någon fälls för tjuvjakt och åker på ett redigt straff.

Hörs!
Björn