fredag 20 februari 2009

Sportlov

Ja, nu har jag sportlov, precis som när man gick i skolan, så skulle det vara jämt. Att vi har lov precis som skolorna menade jag... Jag har börjat sportlovet med att kika igenom den fjärde lektionen, eller lektion 3,5. Vi skall göra en inlämninguppgift. Vi ska ta en bild och redigera den i Photoshop, samtidigt skall man dokumentera det man gjort, skriva om VARFÖR man gör som man gör, förklara bildens BUDSKAP, vad den skall förmedla, man skall till och med förklara det tydligt... och så vill dom förstå hur kursens föreläsningar, intervjuer och litteratur har påverkat mitt sätt att redigera bilden. Jag är kass på sånt... Förklara och så. Jag försöker på er.


Här är bilden, i väldigt litet format, före och efter:


Kort om bilden:
Bilden är tagen i oktober på en strand i Tossa deMar i norra Spanien. Turistsäsongen är över likaså fiskesäsongen, vintern är på väg, så därför har fiskegubbarna dragit upp sina älskade båtar på land för vinterförvaring.

Varför?
Jag hade en idé om hur bilden skulle se ut när jag tog den, men kameran var inte med på noterna riktigt. Jag har beskurit bilden för att få huvudmotivet närmare och i fokus, ökat färgmättnaden, lagt på mer kontrast, mörkat ner himlen en aning för att få lite mer dramatik i bilden och så har jag ljusat upp båtarna och området framför och lagt på en vinjettering runt kanterna. Färgmättnade ökade jag för att jag själv gillar starkare färger och för att få lite mer sting i bilden. Vinjetteringen kom till i ett försök att få betraktaren att rikta ögonen mot båtarna... Kontrasten ökades för att detaljer skulle framträda mer. Ungefär så där tänkte jag då...

Kurslitteratur och Teori:
Keh??? Lektionerna hittills har inte påverkat mitt sätt att ändra på bilden, jag hade det klart redan när jag tog den och visste precis hur jag skulle göra, och när vi kom till den här fjärde lektionen tyckte jag det var dags att ta i tu med bilden, men något har man väl snappat upp och använt på ett effektivare sätt. Kanske. Litteraturen har jag inte läst än...

Budskap:
Vad vill jag att bilden ska förmedla..? Det undrar jag själv också. Vad ser ni? Jag kanske vill säga att så här ser det ut på en öde strand i norra spanien, men det kan man inte göra, man måste väl vilja förmedla nåt annat.. En känsla kanske? En overklighetskänsla... Inte vet jag.

Det här är svårt. Allt känns jävligt krystat liksom.... Varför började på den där kursen...? Men det är bara att bita ihop och fixa till det på nåt sätt, och lämna in uppgiften...

Inga kommentarer: