torsdag 2 april 2009

Förnyat Förtroende

Jag var på kanotklubbens årsmöte igår och var på tur att avgå från styrelsen, men jag fick förnyat förtroende i två år till. Det fanns väl inte så mycket att välja på egentligen. Klubben håller på att dö ut liksom, men vi biter i och försöker i alla fall. En tävlande hade vi förra säsongen, i veteranklassen.

Visste ni som är härifrån att det finns en kanotklubb? Det är en klubb full med gamla kanotister med sm-guld, vm-guld, nm-guld och landslagsmeriter. Jag är en av dom (så fick jag det sagt). När jag började min kanotkarriär så var vi minst 30 ungdomar som tränade och tävlade. Nu är det alltså ingen, mer än veteranen då. Men vi skall försöka få fart på ungdomsverksamheten igen. Det är två stycken som tränar i alla fall, men dom började rätt sent, vi vill ha ungdomar i mellanstadieålder, och ska väl försöka få tilll nåt samarbete med skolorna på orten. Det är väl svårt skulle jag tro, att få några ungdomar att börja satsa på en smal sport som kräver hård fysisk träning i stort sett varje dag, en sport som inte ger några ekonomiska fördelar heller om man skulle bli bra, men det är fin sport och riktigt rolig att utöva.

Det är förresten inte bara våran klubb som håller på att gå i graven, hela sporten är på dekis i sverige. När jag tävlade var vi över 100 tävlande på nästan varje tävling i min åldersgrupp, nu för tiden är det bara 20 personer i vissa klasser... Så börja paddla ni som inte har nåt annat för er, det är en suverän sport men slitig.