söndag 15 mars 2009

Sista Matchen

Eftersom jag inte kan spela innebandy själv idag så åkte jag och resten av familjen in till Sandviken och kollade på riktig bandy. Semifinal mellan SAIK - Västerås. Det var den sista matchen på Jernvallen, nästa säsong spelar också Sandviken inomhus. Det var med lite blandade känslor man stod där på kullen och kikade på matchen, bakom huvudläktaren tornade Göranssons Arena upp sig. Där inne ska stålmännen spela i fortsättningen. Bandy inomhus... Det låter ju inte klokt. Bandy ska väl spelas ute, helst på naturis. 3100 sittplatser kommer det att vara i arenan. Bara det... På bandy ska man stå och frysa, med en portfölj med kaffe och whisky i. I och för sig hade inte jag det idag, men jag stog i alla fall, frös gjorde jag inte heller för det var strålande väder, en perfekt eftermiddag för att gå och se bandy.

Samtidigt förstår jag ju att det måste till såna här arenor, inte minst på grund av klimatet nu för tiden. Nu får dom perfekta förhållanden i alla matcher på hemmaplan, och träningsmöjligheterna blir ju mycket bättre, man kan gå på is tidigare än förut t ex, och med det kan vi få se bättre bandy. Men för mig kommer bandyn alltid att vara en utomhus sport, snålblåst och snöyra hör till, det är det som är lite tjusningen med sporten. Jag kommer ju naturligtvis att fortsätta åka till Sandviken och kika på matcher. Inomhus, jag har ju inget annat val, jag kan ju inte gärna stå själv där på kullen när alla andra är inne. Men det ska mycket till innan jag sätter mig och tittar på en match...

SAIK vann matchen idag. 7-4 blev det till slut, och det blir en femte avgörande match om vilka som går till finalen på Studenternas. Den matchen spelas på tisdag i Västerås, och då åker jag dit och tittar. Det blir min första match som åskådare i en bandyhall, men inte den sista...

Inga kommentarer: