tisdag 2 februari 2010

Överraskning

Jag såg vägskrapan åka förbi och lägga upp en vall framför infarten, jag gick här och svor ett tag innan jag gick ut och skulle ta bort den, men när jag kom ut så var det ingen vall kvar... Traktorn som var här och skottade bort vallen åt grannen måste ha tagit med min av bara farten. Inte för att det gjorde nåt, han får gärna göra det igen. Jag kollade dom andra husen efter gatan, och det dom flesta andra hade sina vallar kvar...

Idag ska jag ut och åka lite skidor igen efter misslyckandet i helgen. Jag känner mig inte riktigt kry, men jag har ingen feber, och jag vill inte vila så det blir ett lugnt pass, hur långt får vi se. Jag har inte tid att bli sjuk nu... Jag har anmält mig till Bessemerloppet, och så funderar jag på att åka Gavleloppet på söndag också, jag är inte anmäld men det går ju att efteranmäla sig. Jag kollar vädret först och bestämmer mig på söndag morgon. Gavleloppet är 4,5 mil, och det har varit ett hårt lopp med tuff bana förut, men nu stod det att det var en ny lättare bana. Bessemerloppet är 5,2 mil i en trevarvsbana. Jag gillar inte såna där varvlopp, det innebär att man blir varvad av eliten och måste hålla sig undan, och blir man omkörd så där så vill man ju hänga på :)

Jag börjar bli lite skeptisk till mina bindningar på skidorna också. Salomons bästa bindningar har visat sig ganska sårbara. Det är ju två fästen i dom, ett framme vid tårna som vanligt, och ett till en liten bit bakom. Det är det där bakom som krånglar har jag märkt. Fästet sitter fast i en rem, som sitter fast i en fjäder, och när man skjuter ifrån och lyfter foten så åker det där bakre fästet ut, men är det nysnö och mjuka spår så samlas det snö där och den där grejen åker inte tillbaka. Det är sjukt irriterande. I söndags blev det så efter sju kilometer på ena bindningen, sen efter några kilometer till började den andra krångla också... Det känns liksom som om det är någon som åker på mina skidor baktill. Är förhållandena bra så är dom hur bra som helst, och det är ju synd och skam att inte ett par skidbindningar skall klara av nysnö och mjuka spår. Snacka om konstruktionsmiss. Jag började läsa på skidforum.se, och såg att det var många som hade samma problem, och någon skrev att Salomon inte hade några planer på att åtgärda problemet... Men det förlorar dom ju bara på själva kan man säga. Men jag får väl gneta på och hoppas på bra väder och bra spår, då funkar dom klockrent...

Inga kommentarer: